reklama

Keď zaznie čo i len jeden detský smiech, svet sa stane krajším

Mladá, pekná, inteligentná a nezadaná (ako o sebe zvykne hovoriť) zdravotná klaunka Ampullka sa vybrala klaunovať do utečeneckého tábora v Jordánsku...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Červený nos si “obliekam“ už štyri roky a bude to asi znieť zvláštne, ale je to povolanie do ktorého som sa zamilovala. No a keď sa mi v rámci medzinárodného programu Emergency Smile otvorila možnosť ísť pomôcť a potešiť deti aj do najväčšieho utečeneckého tábora Al Zaatari, kde žije 100-tisíc utečencov zo Sýrie, neváhala som ani na chvíľočku.

Emergency Smile je špeciálny program organizácie Red Noses International, ktorá je strešnou organizáciou pre zdravotných klaunov s „červenými nosmi“. Program sa zameriava na ľudí v krízových životných situáciách. Prvý projekt Emergency Smile sa uskutočnil v Kamerune. Náš projekt v Jordánsku sa venoval utečencom zo Sýrie, ktorí opustili domovy, aby zachránili svoje životy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: Martin Lifka)

My, zdravotní klauni z rôznych krajín, sme pracovali v dvoch utečeneckých táboroch a vo viacerých komunitných centrách pre utečencov. Utečenecký tábor je vyhradené miesto uprostred púšte, kde ľudia, ktorí bojujú o svoje životy môžu nájsť pomocnú ruku, priestor na dočasné prežitie. V tomto ich podporujú mnohé medzinárodné humanitárne organizácie. My sme spolupracovali s organizáciou Save the Children Jordan, ktorá spolupracuje s UNICEF, a zodpovedá za vzdelávanie.


Keď píšem tieto riadky, som už doma vo svojom byte. Nie je tu síce veľmi teplo, ale ani zima mi nie je, a mám zavedenú elektrinu, teplú vodu a mám dokonca aj laminovanú podlahu... namiesto púštneho piesku pod nohami. Pozerám sa na fotky detí z utečeneckého tábora, vynárajú sa mi spomienky a musím povedať, že ma to celkom dojíma... za tým mojím červeným nosom.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď pracujeme ako zdravotní klauni, prinášame momenty radosti, odreagovania a smiechu. A ako klaunská sestrička Ampullka, teda v Jordánsku Fulla, prežívam svoje emócie, túžby, veľkolepé predstavy o sebe, a aj sklamania, s humorom sebe vlastným. Pritom ja, Timea, ako „pilot“ svojej klaunky, sa snažím vytvoriť etudu, čítať v myšlienkach partnera, použiť adekvátne klaunské techniky a postupy, a spolu s partnerom sledovať reakcie detí, čo ich baví, čo im pomôže, na čo sa chytia. Toto pre mňa znamenalo veľkú výzvu. Zo začiatku som mala v sebe nemalé otázniky... ako budú deti a rodičia reagovať na klaunov, veď sú to ľudia, ktorí zažili vojnu, stratili svoje domovy a možno aj členov rodiny? Kde sú hranice, ktoré by som ako klaun nemala prekračovať, čo keď narazím na nejaké kultúrno-spoločenské tabu? Ako sa nám bude spolupracovať kolegami na profesionálnej úrovni?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

A už to tu bolo ... srdce mi búšilo, ale prvým krokom k deťom, mojím prvým gestom a prvým „chichi“ či „haahaa“ od detí, sa moje obavy úplne rozplynuli... a kolegovia klauni? Mali sme dorozumievací jazyk. Predsa ten klaunský! A kultúrno-spoločenské rozdiely sa ani neobjavili. Myslím, že keď máme spoločný cieľ a spoločné presvedčenie, a tou motiváciou je rozširovať radosť, všetky rozdiely sa strácajú.

Každým jedným dňom som si bola istejšia, že som práve v tom momente na tom najsprávnejšom mieste a každý deň mi to dokazovali reakcie na našu klaunskú prácu od detí, ale aj celého tímu. Vedúca organizácie Save The Children mi povedala: „My ich môžeme podporiť jedlom, edukáciou ale radosťou nie.“ A vedúca sociálnych pracovníkov Hanadi k tomu dodala, že mnohé humanitárne organizácie podporia deti darčekmi a dajú im niečo do ruky, ale my sme týmto deťom priniesli niečo na tváre, a ukázala pritom na svoju vysmiatu tvár. Najväčšou výzvou pre miestneho psychológa Diau je, aby týmto deťom, čo zažili vojnu, stratili domovy a aj členov rodiny, ukázal, čo je to radosť. Po tom, ako videl efekt našej práce, dodal, že deti z utečeneckých táborov zväčša hľadajú hlavne materiálne veci, ale teraz hľadajú radosť. „Kde sú klauni? Kedy prídu znova?“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Martin Lifka)

Ach tie fotky, vynárajú sa mi spomienky aj na ostnaté drôty, na vojakov so zbraňami, na plechové „domčeky“ a na nekonečnú a neľútostnú púšť... a vidím deti, ktoré sa z duše smejú... Napriek všetkému, čo zažili, a čo stratili, sú s nami plne prítomné a majú v sebe veľké „áno“ pre radosť a pre život. 

RED NOSES International bude ďalej rozvíjať spoluprácu s organizáciou Save The Children Jordan a momentálne pokračuje druhá časť misie Emergency Smile Jordan. Som nesmierne vďačná, že môžem byť súčasťou prvých krokov zdravotných klaunov v Jordánsku. A za to, že sme mohli deťom priniesť radosť a zároveň podporiť všetkých, čo na týchto miestach pomáhajú.

Obrázok blogu
(zdroj: Martin Lifka)

Verím, že naše spoločné presvedčenie o pozitívnom efekte smiechu a radosti prinesie niečo výnimočné aj pre deti, ktoré nemajú to šťastie mať domov, istotu a niekedy ani detstvo, aké chce dať každý rodič svojmu dieťaťu. Verím, že keď zaznie čo i len jeden jediný detský smiech, svet sa v tom momente stane o niečo lepším a krajším! 

Zdravotná klaunka Timea Till alias sestrička Ampullka

www.cervenynos.sk

www.facebook.com/cervenynosclowndoctors

Zdravotní Klauni

Zdravotní Klauni

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  62x

ČERVENÝ NOS Clowndoctors je nezisková organizácia, ktorá prostredníctvom klaunského umenia už 18 rokov prináša radosť a smiech tým, ktorí to potrebujú. Vyše 60 zdravotných klaunov navštevuje pravidelne hospitalizované deti v nemocniciach po celom Slovensku, ale aj seniorské zariadenia či dospelých pacientov, aby im zlepšili náladu, zmiernili stres a priviedli ich na iné myšlienky. Pridajte sa a tvorte s nami toto poslanie. Prispejte a darujte smiech: https://cervenynos.darujme.sk/chcem-pomoct/ Zoznam autorových rubrík:  PríbehyZo života zdravotných klaunov

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu