reklama

Ako som priniesol na Slovensko myšlienku zdravotných klaunov

Pobyt v nemocnici si zväčša nespájame s radosťou a smiechom. Úsmev či smiech sa preto môžu javiť ako zázrak. Už vyše 40 rokov sa tejto téme venujem ako zdravotný klaun, lektor a zakladateľ o.z. ČERVENÝ NOS Clowndoctors.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Gary Edwards (vpravo), zakladateľ o.z. ČERVENÝ NOS Clowndoctors
Gary Edwards (vpravo), zakladateľ o.z. ČERVENÝ NOS Clowndoctors (zdroj: ČERVENÝ NOS Clowndoctors)

Ako sa to celé začalo? V roku 2003 som dostal list od doktorky Daniely Sejnovej, ktorá bola v tom čase primárkou detskej onkológie v nemocnici na Kramároch v Bratislave. Písala o zdravotných klaunoch, ktorých stretla na pediatrickom oddelení vo Francúzsku. Poprosila ma, aby som podobný projekt pripravil aj na Slovensku. Odpovedal som jej jediným slovom: OK.

Dohodli sme si stretnutie hneď ďalší týždeň. Zbalil som si so sebou aj klaunský kostým. Ako zdravotný klaun doktor Pytlík som totiž už roky navštevoval deti v nemocniciach v USA, Českej republike či Rakúsku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po krátkom rozhovore s doktorkou Sejnovou sme sa dohodli, že sa pustím do budovania projektu na Slovensku. Práve v ten nezabudnuteľný deň vznikol ČERVENÝ NOS Clowndoctors.

doktorka Daniela Sejnová a zdravotní klauni
doktorka Daniela Sejnová a zdravotní klauni (zdroj: ČERVENÝ NOS Clowndoctors)

Nemohol som sa dočkať, kedy si klaunovanie na Slovensku vyskúšam na vlastnej koži. Kráčal som bludiskom chodieb Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou Bratislava (dnes Národný ústav detských chorôb) do kancelárie na prízemí, kde som sa prezliekol do klaunského kostýmu. Doktor Pytlík sa konečne mohol pustiť do práce!

Začal som na detskej onkológii a pokračoval som aj na ďalších oddeleniach nemocnice. Reakcie boli úžasné. Chodbami a izbami sa zrazu niesol smiech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po piatich hodinách som sa rozhodol, že prišiel čas vrátiť sa späť do kancelárie. Bol už večer. Keď som konečne našiel tie správne dvere, zistil som, že sú zamknuté. A nielen to. Dvere na chodbe sa zabuchli a ja som sa vymkol. Bol som uväznený na chodbe v mojom klaunskom kostýme! Môj telefón bol, samozrejme, zavretý v kancelárii a strávil som večnosť búchaním na dvere, až kým prišiel vrátnik a našiel kľúč. 

Pri šoférovaní nazad do Českej republiky som veru premýšľal, či skutočne začať projekt na Slovensku...

V súčasnosti je v tíme 60 zdravotných klaunov a klauniek
V súčasnosti je v tíme 60 zdravotných klaunov a klauniek (zdroj: autor: Katarína Bezáková)

Skutočný problém bol však v tom, že som vložil moje celoživotné úspory do budovania projektu „Zdravotní klaun“ v Českej republike a nemal som potrebné peniaze na rozjazd nového projektu na Slovensku. Rozhodol som sa kontaktovať Monicu Cullen z Red Noses Clowndoctors International, ktorá neváhala a sľúbila, že projekt ČERVENÝ NOS Clowndoctors na Slovensku podporia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O niekoľko týždňov som v nemocničnej jedálni zorganizoval prvý konkurz na zdravotných klaunov. Vznikol tím, ktorý tvorili štyria klauni. Na konkurzy, ale aj na prípravné workshopy chodila aj doktorka Daniela Sejnová. Červený Nos Clowndoctors by bez nej nikdy nevznikol.

Toto bol prvý malý zázrak z celej plejády zázrakov, ktoré prišli neskôr. A ja som rád, že som mohol byť súčasťou tohto zázraku od úplného počiatku.

Dnes je v Červenom Nose 60 zdravotných klaunov a klauniek, ktorí prinášajú smiech do vyše 50 nemocníc po celom Slovensku. Zdravotní klauni sa stali neoddeliteľnou súčasťou systému zdravotnej starostlivosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gary Edwards,
zakladateľ občianskeho združenia Červený Nos Clowndoctors. 

Gary Edwards
Gary Edwards (zdroj: Gary Edwards)

Gary Edwards: po štúdiu hudby v Kalifornii získal štipendium na americkej akreditovanej klaunskej škole Dell'Arte International - School of Physical Theatr. Pracoval ako zdravotný klaun, neskôr ako lektor a zakladateľ projektov zameraných na prítomnosť zdravotných klaunov v nemocniciach. V roku 2004 založil o.z. ČERVENÝ NOS Clowndoctors na Slovensku, v ktorom pôsobil do roku 2013 ako výkonný riaditeľ a do dnešného dňa je členom správnej rady združenia. Žije v Českej republike a vo voľnom čase sa venuje komponovaniu hudby.

Prečítajte si ďalšie príbehy, ktoré napísali zdravotní klauni

Sledujte nás aj na Facebooku a Instagrame

Zdravotní Klauni

Zdravotní Klauni

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  62x

ČERVENÝ NOS Clowndoctors je nezisková organizácia, ktorá prostredníctvom klaunského umenia už 18 rokov prináša radosť a smiech tým, ktorí to potrebujú. Vyše 60 zdravotných klaunov navštevuje pravidelne hospitalizované deti v nemocniciach po celom Slovensku, ale aj seniorské zariadenia či dospelých pacientov, aby im zlepšili náladu, zmiernili stres a priviedli ich na iné myšlienky. Pridajte sa a tvorte s nami toto poslanie. Prispejte a darujte smiech: https://cervenynos.darujme.sk/chcem-pomoct/ Zoznam autorových rubrík:  PríbehyZo života zdravotných klaunov

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu